Wat daarbij opvalt, is dat zingeving vaak niet ontstaat door één groot antwoord, maar door kleine, herhaalde keuzes. Niet door “het doel van het leven” te vinden, maar door momenten die resoneren: een gesprek, een ontmoeting, een wandeling, een inzicht. Veel mensen overschatten de grote vraag en onderschatten de dagelijkse betekenis. Geluk, verbinding, bijdragen aan iets groters en persoonlijke groei vormen samen geen eindbestemming, maar een proces waarin we stap voor stap ontdekken wat voor ons werkelijk telt.
En ja wat is voor mij de zin des levens?
Ik leef voor helderheid, diepgang, creativiteit en echte verbinding — zonder ruis. Ik word blij van dingen die kloppen, die betekenis hebben en die ik zelf kan vormgeven. Ik hou van eerlijke gesprekken, oprechte mensen en momenten die blijven hangen.
En bovenal ben ik een reiziger in hart en nieren. Ik leef voor het ontdekken van nieuwe plekken, culturen en perspectieven. Reizen geeft me vrijheid, inspiratie en het gevoel dat ik écht leef.
Dat is mijn energie. Dat is mijn richting. Dat ben ik.
En natuurlijk blijf ik nog steeds benieuwd: wat geeft jouw leven betekenis — en durf je dat hardop te zeggen?

Ik zag toevallig je naam bij John opduiken, ik had al lang niets meer van je gehoord. Vroeger reageerden we nog wel eens bij elkaar volgens mij nog in mijn V@nM@n tijd. Maar van de oude garde zijn er niet echt veel meer over. Een enkeling zelfs overleden. Maar goed, de zin van het leven, ik vraag het me nog steeds af. Is dat het plezier in je leven of een doel in je leven. Ik kan helemaal losgaan in AI-art, of op mijn blog. Ik ben enkele jaren gepensioneerd dus heb tijd om erover na te denken. Maar ik kan er geen vinger op leggen. Ik denk een beetje aan de kwaliteit van leven, zolang dat goed is, is er zin van leven en leef je.
Hai Sjoerd, natuurlijk weet ik dat nog, dat we elkaars site bezochten. En ik was ook al eens op jouw blog geweest en meende me al te herinneren dat reageren op een post van jou niet lukte toen. Dus net weer even bezocht en het lukte weer niet. Kun je nog wel een reactie achter laten, kan dat reageer ding niet vinden? HELPPPPP 😉
Op een mobiel moet je even klikken op de titel van het artikel, dan opent deze het artikel en kun je aan de onderzijde reageren en de reacties lezen. De eerste reactie gaat even in de wacht (spam maatregel) daarna kun je gewoon reageren.
Moeilijke vraag is dit vind ik.
Kan wel beantwoorden wat ik doe in mijn leven, ik probeer zoveel mogelijk mensen te helpen wat er in mijn vermogen ligt, probeer goed te zijn voor iedereen.
Mensen die het niet goed met mij voorhebben laat ik los, na veel geduld te hebben gehad, die ervaring heb ik hoe moelijk het ook is.
Ook probeer ik zo goed mogelijk voor de natuur te zorgen, vooral de vogels.
Dit was het wel zo’n beetje, ik probeer zo goed mogelijk te leven.
Groetjes Irma
@ Irma: Het is ook een lastige Irma 😉 Maar zoals jij het samenvat geeft het een mooi inzicht in je gedachten en levensvisie! Dankjewel voor je reactie.
De zoektocht naar persoonlijke groei is ook de belangrijkste drijfveer als je je leven betekenis wilt geven. Anders zou je stil staan in je leven. Uiteindelijk groei je door je relaties, en de kennis die je opdoet in je leven. Je stelt hier een vraag naar je lezers zonder zelf te zeggen wat jouw leven betekenis geeft.
@John: Je hebt natuurlijk helemaal gelijk, dat krijg je van dat gemijmer en en overpeinzingen. Toch even een toevoeging gedaan in mijn blogpost! 😉 Thanks mate!
Mijn reis naar de kern van mijn bestaan als mens. Niet het najagen van luxe en geld, maar me vereenzelvigen met de conclusie dat ik op deze planeet als doel heb er goed voor te zorgen op zelfde primitieve manier als ik geboren ben.
Ik zoek contact met dieren die gekwetst zijn en verleg me naar hun lvl om dat te bereiken. Om ze over een trauma heen te helpen en hun vertrouwen weer een klein duwtje te geven.
Dat geeft mijn leven betekenis.
Dat is een mooie reis John, dat doe je goed volgens mij. Respect hoe jij in het leven staat. Je bent een intrigerend, mooi en goed mens.
Dit heb je hier heel mooi beschreven Henry. Een moeilijke vraag wordt hier gesteld die we één, twee… drie niet zo snel zullen vertellen/beantwoorden. We komen hier voor het eerst binnen neuzen en we moeten natuurlijk is even wennen hoe het hier allemaal is. Wel weten we dat we over die gestelde vraag een lang antwoord kunnen geven en dit is hier niet zo eenvoudig te verwoorden. We zijn wel nieuwsgierig hoe dit allemaal verder gaat uitpakken. Heel veel succes gewenst!
@Yova: Leuk dat jullie hier waren en ook hebben gelezen en toch de moeite namen even te reageren. Dat waardeer ik zeer! 🙂